| آشنايي با هواپيماهاي...."" عمود پرواز | |
|
|
نويسنده | پيام |
---|
Saghar عضو باشگاه 1000 تایی
تعداد پستها : 6513 Location : یه جایی میون مردم خاکی Registration date : 2008-12-24
| عنوان: آشنايي با هواپيماهاي...."" عمود پرواز الخميس نوفمبر 19, 2009 7:49 pm | |
| |
یكی از نقاط بسیار حساس و هدفهای مهم در جنگهای امروزی ،فرودگاهها میباشند. باندها بسیار آسیب پذیر و حفاظت از آنها هم بسیار مشكل میباشد.مثلا برخورد یك بمب یا راكت به باند و ایجاد یك حفره ی كوچك ، باند را تا چند ساعت غیر قابل استفاده میسازدو در واقع با بمباران یك فرودگاه میتوان پایگاهی را فلج نمود. ضمنا لزوم استفاده از باند تمركز هواپیماها را در یك محل الزامی میسازد و این خود آسیب پذیری را بیشتر مینماید. بطوری كه در همان ابتدای جنگ 1967 مصر و اسراییل در یك حمله ی غافل گیرانه توسط اسراییل تمام فرودگاههای مصر كه در دسترس بود بشدت بمباران گردید ونیروی هوایی مصر عملا فلج شد و نتوانست از هواپیماهای خود استفاده نماید ودر نتیجه جنگ بسود اسراییل پایان یافت.
هواپیماهای عمود پرواز به باند نیاز ندارند بنابراین میتوان آنها را در دسته های كوچك در نقاط مختلفی كه هیچ گونه شباهتی به فرودگاه نداشته باشد مستقر نمود.این قرار گاه ها میتواند حتی در میان جنگل یا در دل كوهستان جایئكه دشمن گمان آنرا هم نمیبرد باشد.هواپیمای حمل و نقل عمود پرواز میتواند نیرو های پیاده نظام را بجای هلیكوپتر و در مقیاس بسیار وسیع تر و سریعتر در مناطق مورد نظر پیاده كند و به این ترتیب به نیرو های پیاده تحرك تاكتیكی بسیار زیادی ببخشد.
عمود پروازها در میان كشورهائیكه ناو هواپیما بر دارند محبوبیت ویژه ای كسب كرده است زیرا مشكل نشستن و بر خاستن هواپیماها از عرشه ،كه كار فوق العاده سختی میباشد با استفاده از هواپیما ی عمود پرواز حل شده و بسادگی انجام میپذیرد.
شروع برنامه:
در حدود سالهای1966 كشورهای عضو پیمان آتلانتیك شمالی«ناتو» تصمیم به ساختن و استفاده از هواپیماهای عمود پرواز(وی.تی.او.الV.T.O.L)یا هواپیمای باند كوتاه(اس.تیواو.الS.T.O.L)را كه فقط احتیاج به یك باند كوتاه داشت گرفتند.
در این مدت تمام كشورهای عضو این پیمان از جمله آلمان غربی،فرانسه،آمریكا و انگلستان تلاش زیادی برای ساختن چنین هواپیمایی نمودند.
----------------------------------------
هوا پیمای عمود پرواز چگون از زمین بر میخیزد ؟؟
زیر بال هواپیما،در محل اتصال بال به بدنه،چهار اگزوز وجود دارد این اگزوزها دهانه خروج گازهایی است كه از موتور خارج میشود و میتوانند تا 90 درجه تغییر جهت دهند بدین معنی كه میتوانند عمود بر زمین یا موازی زمین قرار گیرند.وقتی اگزوزها عمود بر زمین هستندو خلبان فشار را زیاد میكند نیروی عكس العمل خروج گاز افزایش میابد ؛ در این هنگام هواپیما از زمین به آرامی بلند میشود.
خلبان بتدریج اگزوزها را با محور طولی هواپیما موازی میكند و در نتیجه هواپیما به جلو حركت كرده و بتدریج سرعت میگیرد تا وقتیكه اگزوزها كاملا موازی شوند كه این همزمان با وقتی خواهد بود كه هواپیما سرعت لازم خود را بدست آورده و دیگر مانند هواپیماهای معمولی پرواز خواهد نمود
در موقع فرود این نوع هواپیما ،خلبان از مسافتی كه بستگی به سرعتش دارد در ارتفاع كم شروع به عمود كردن اگزوز هایش میكند بوریكه وقتی بنقطه مورد نظر برای نشستن رسید؛اگزوزها كاملا بر زمین عمود شده و سرعت نیز صفر شده باشد.در این حالت هواپیما در نزدیكی زمین.جائیكه خلبان مایل بوده است ثابت خواهد ماند.
اگر احیانا خلبان كم تجربه بوده باشد و نتواند دقیقا در جائیكه مایل بوده هواپیما را بیحركت نماید یا پس از توقف كامل در هوا محل فرود را مناسب تشخیص ندهد و بخواهد همانطوریكه در نزدیكی زمین ایستاده اندكی به یكی دیگر از جهات تغییر جا دهد،میتواند این كار را بكمك پره هایی كه در دهانه ی چهار اگزوز ش كار گذاشته شده و بنا به نیاز خلبان و فرمان او قابلیت تییر جهت دارد انجام دهد.این عمل را خلبانها هاورترن میگویند.
خلبان پس از رسیدن بروی محلیكه آنجا را مناسب تشخیص داد بتدریج از فشار گازهای موتور كاسته و هاریر را به آرامی بر روی زمین مینشاند
رهگیری و جنگ هوایی:
تا مدتها تصور میشد تغییر سمت اگزوزها فقط در موقع نشستن و بر خاستن مفید است ولی به طور اتفاقی،توسط آزمایشاتی كه اولین بار خلبانان باهوش ولی بازیگوش در هوا با تغییر سمت اگزوزها انجام دادند؛كشف شد كه میتوتن به مانورهای بینهایت مهمی دست زد كه انجام آن برای هواپیماهای دیگر امكان ندارد.بعنوان مثال با منطبق كردن اگزوزها بر شعاع دایره گردش میتوان دایره چرخیدن را بسیار تنگ نمود و به آسانی پشت سر هواپیمای دشمن قرار گرفت.و یا با عوض كردن جهت اگزوزها سرعت را سریعا كم نمود و با یك چرخش سریع پشت سر دشمن قرار گرفت و او را در دام موكهای هوا به هوا انداخت.
كاهش سرعت هاریر میتواند تا 90 ناتیكال مایل باشد و این در مقایسه با جنگنده های همطرازش که به زحمت میتوانند سرعت خود را تا 150 ناتیكال مایل پایین بیاورند،اهمیت ویژه اش معلوم میشود.با بهره گیری از این امتیاز اگر هاریر توسط خلبان ماهری هدایت شود،مانورهای آن برای دشمن تقریبا غیر قابل پیش بینی و چاره اندیشی خواهد بود.
|
| |
|
| |
دلارام عضو باشگاه 1000 تایی
تعداد پستها : 4639 Location : تهران Registration date : 2007-12-02
| عنوان: رد: آشنايي با هواپيماهاي...."" عمود پرواز الجمعة نوفمبر 20, 2009 8:44 am | |
| افق پروازش چه گلی به سرمون زد که عمود پروازش بزنه هواپیما کلا چیز مزخرفیه، یا باهاش می کشنمون (با بمب و خمپاره و اتم متم) یا خودش می کشدمون (احتیاج به توضیح که نداره؟ ) | |
|
| |
MajidDiab عضو باشگاه 1000 تایی
تعداد پستها : 6314 Age : 39 Location : تهران / تبریز Registration date : 2007-12-05
| عنوان: رد: آشنايي با هواپيماهاي...."" عمود پرواز الجمعة نوفمبر 20, 2009 8:48 am | |
| وای وای وای خلبانی هواپیمای جنگی آرزوی من بود بر باد فنا رفت | |
|
| |
REZA*HAMAKI عضو باشگاه 1000 تایی
تعداد پستها : 1898 Age : 33 Location : Qom Registration date : 2009-09-26
| عنوان: رد: آشنايي با هواپيماهاي...."" عمود پرواز الجمعة نوفمبر 20, 2009 8:49 am | |
| | |
|
| |
دلارام عضو باشگاه 1000 تایی
تعداد پستها : 4639 Location : تهران Registration date : 2007-12-02
| عنوان: رد: آشنايي با هواپيماهاي...."" عمود پرواز الجمعة نوفمبر 20, 2009 8:56 am | |
| هواپیمایی خیلی از کشورها این عیب و ایرادها رو داره، ولی بیشتر اشکالشون توی برنامه ریزی ها هست، تا خود هواپیما توی هواپیمایی ما، غیر از اینکه خود هواپیماها قدیمی هستن، سیستم نگهداری و تعمیرات هم افتضاحه پارسال ما از فرودگاه جده که برمیگشتیم، نزدیک به 40 دقیقه توی هواپیما منتظر نشسته بودیم تا نوبت پریدنمون بشه، چون فرودگاهی که سالیانه میلیونها مسافر رو باید وارد و خارج کنه، کوچیک بود و ظرفیت کافی نداشت واسه اون همه هواپیما فکرکن.. هواپیماها صف بسته بودن سیستم تهویه اش هم خراب بود و چند تا مسافر از کمبود اکسیژن از حال رفتن | |
|
| |
REZA*HAMAKI عضو باشگاه 1000 تایی
تعداد پستها : 1898 Age : 33 Location : Qom Registration date : 2009-09-26
| عنوان: رد: آشنايي با هواپيماهاي...."" عمود پرواز الجمعة نوفمبر 20, 2009 9:03 am | |
| | |
|
| |
MajidDiab عضو باشگاه 1000 تایی
تعداد پستها : 6314 Age : 39 Location : تهران / تبریز Registration date : 2007-12-05
| عنوان: رد: آشنايي با هواپيماهاي...."" عمود پرواز الجمعة نوفمبر 20, 2009 9:09 am | |
|
اين مطلب آخرين بار توسط MajidDiab در الجمعة نوفمبر 20, 2009 9:11 am ، و در مجموع 1 بار ويرايش شده است. | |
|
| |
REZA*HAMAKI عضو باشگاه 1000 تایی
تعداد پستها : 1898 Age : 33 Location : Qom Registration date : 2009-09-26
| عنوان: رد: آشنايي با هواپيماهاي...."" عمود پرواز الجمعة نوفمبر 20, 2009 9:11 am | |
| | |
|
| |
MajidDiab عضو باشگاه 1000 تایی
تعداد پستها : 6314 Age : 39 Location : تهران / تبریز Registration date : 2007-12-05
| عنوان: رد: آشنايي با هواپيماهاي...."" عمود پرواز الجمعة نوفمبر 20, 2009 9:13 am | |
| حالا در رو نگه نداره چادر میزدیم دم در کسی توی هواپیما رو نگاه نکنه | |
|
| |
REZA*HAMAKI عضو باشگاه 1000 تایی
تعداد پستها : 1898 Age : 33 Location : Qom Registration date : 2009-09-26
| عنوان: رد: آشنايي با هواپيماهاي...."" عمود پرواز الجمعة نوفمبر 20, 2009 9:20 am | |
| | |
|
| |
Saghar عضو باشگاه 1000 تایی
تعداد پستها : 6513 Location : یه جایی میون مردم خاکی Registration date : 2008-12-24
| عنوان: رد: آشنايي با هواپيماهاي...."" عمود پرواز الجمعة نوفمبر 20, 2009 5:40 pm | |
| | |
|
| |
| آشنايي با هواپيماهاي...."" عمود پرواز | |
|